Wednesday 7 May 2014

Take 5 : Sejam Pertama!

Assalamualaikum...

Hai Incik Bloggie!!!

Good Morning!!! Alhamdulillah untuk nikmat kehidupan di hari baru. Aih, selalunya aku akan post sesuatu yang positif dekat instagram aku. Tapi hari ni kita ubah angin sikit. Yelah hari-hari buat benda sama je...BOW~~~RENG~~~ *tak ada siapa pun suruh kau update instagram setiap pagi...gulp! makan dalam!*.

Aku menaip entry ini menggunakan PC office *illegally using office's property for personal purpose...ha ha... report dekat MIS karang~~~urgh~~~ok curi masa sekejap je ni...I janji Jason 10 minit please~~~jangan tangkap I~~~* dan masih dalam tempoh sejam pertama di office. Pada aku sejam pertama kat office adalah masa untuk aku install balik yang 'aku ni adalah pekerja'. Yelah tepat je 5.30pm terus buang dari otak pasal kerja *jujur, ikhlas, tulus, telus dari hati sanubari ini*. 

Apa yang aku buat setiap pagi bila masuk office, letak beg, keluarkan phone, switch on PC, tarik nafas dalam-dalam, pergi pantry ambik air, wish morning dengan orang sekeliling *sekadar berbasa basi di awal pagi, yang penting lemparkan senyuman dengan penuh bergaya macam iklan colgate tu ye~~~mihmihmih...* balik dari pantry duduk kat my work station enjoying my breakfast sambil memandang sekeliling, perhatikan apa orang buat di awal pagi kat office *yang pasti menanti Ker Vin lalu bawak starbuck dia...hari-hari dah jadi kewajipan gamaknya*. Then set dalam minda 'Intan sekarang kau kat office tau!'. Semua tu mengambil masa lebih kurang 15 - 20 minit.

20 minit seterusnya dihabiskan untuk tengok news dekat yahoo, stalk blog orang or baca any psychology articles or apa-apa je yang boleh menambahkan info aku untuk hari baru ni. Then hari ni terjumpa satu article yang menarik dekat FORBES.

Writer : Jacquelyn Smith, Forbes Staff
16 Things You Should Do At The Start Of Every Work Day

  • Arrive on time. 
  • Take a deep breath
  • Eat a proper breakfast. 
  • Start each day with a clean slate
  • Don't be moody
  • Organize your day. 
  • Be present.
  • Check in with your colleagues. 
  • Organize your work space
  • Remind yourself of your core purpose at work. 
  • Don’t be distracted by your inbox. 
  • Listen to your voice mail. 
  • Place important calls and send urgent e-mails.
  • Take advantage of your cleared mind. 
  • Mix things up from time to time. 
  • Plan a mid-morning break. 


Selalunya aku akan share article yang menarik dekat FB/Twitter aku tapi...hari ni I nak cuba sesuatu yang lain pulak kan...*gaya datin-datin tengah breakfast dekat golf club...can you imagine? erk~~~*. Kali ni share dekat blog pulak.

Setelah 15 minit berlalu seterusnya, baru semua info dah habis install dalam kepala otak, tepat pukul 10am baru cek email...and that's how my day at office start! In simple macam tu lah. Hari ni extra 10 minit sebab update entry ni hahaha... Rasa-rasa company rugi tak ada staff macam aku ni. Gulp! Terobek hati!

Begitu sahajalah kisah sejam pertamaku di office~~~

The first few hours of the work day can have a significant effect on your level of productivity over the following eight—so it’s important you have a morning routine that sets you up for success. - Jacquelyn Smith

Hahaha~~~
[Kredit]
Now I realize, I'm in da office, bila tengok to-do-list dekat notepad bertuah dekat sebelah PC ni. Apa tunggu lagi intan, pi sambung gheja hang tu... *cabut lariiii macam kena kejar dengan harimau...mau...mau...*.

Till we meet again Incik Bloggie!

Wassalam...


post signature post signature

No comments :

Post a Comment