Wednesday 4 December 2013

Kalau...

Assalamualaikum.

Hi Incik Bloggie. Morning!!!

Entah kenapa these few days benda ni menerawang dalam fikiran. Selalu je kita dengar beberapa ayat berbunyi begini.

'Kalaula aku tahu...aku mesti...'

'Kalau aku tak buat macam tu mesti...'

'Kalau aku pilih...mesti tak jadi macam ni...'

'Kalaula...'

'Kalau...'

'Kalau,' selalu kita gunakan nak menggambarkan perasaan menyesal atas satu-satu kesilapan atau pilihan yang telah telah kita buat. Maybe statement ni just in general and bukan semua orang macam tu. But, based on my environment selalu dengar orang-orang di sekeliling menggunakan ayat-ayat sebegitu. Even aku sendiri seorang yang suka menggunakan ayat-ayat tersebut. That why aku boleh senaraikan ayat-ayat di atas ahaks~~~

Tak kurangnya juga yang menggunakan 'Kalau' sebagai statement untuk berangan. Paling senang dengar je lagu Awi Rafael dengan Ultimate tu 'Kalau aku kaya'. Dengar je bait-bait lirik dia...pergh~~~tinggi melangit.

Tapi walau apa pun, jangan sesekali hidup berlandaskan 'Kalau' semata-mata. Percayalah apa yang kita pilih itu adalah ketentuan Ilahi dan yang terbaik untuk kita. Even pilihan kita tu membawa kepada jalan yang buntu or something bad happen in future. But believe, there is reason for what that already happen. Mungkin ada sesuatu yang Allah nak kita belajar dari situ. Kita mungkin tak nampak sekarang, tapi in future InshaAllah baru terbuka mata kenapa benda tu terjadi. DAN...mana kita tahu 'kalau' pilihan yang lagi satu tu akan buat hidup kita lebih baik? Ada siapa berani jawab. Hidup perlukan kesabaran. Peace Yow!!!

There's no correct choice, but all choices are correct - Anonymous

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah al-Baqarah: 216

Tulis macam good-good je budak ni. Actually aku tengah advice diri aku sendiri. Ahaks~~~ Peace!!! Meh la nyanyi lagu 'Kalau aku kaya' sesama.


P/S: 'Kalau' cikgu BM & English aku baca ni, boleh menangis dia, ayat tertunggang-langgang macam apa je.

Till we meet again Incik Bloggie.

Wassalam.

post signature post signature

No comments :

Post a Comment