Tuesday 27 January 2015

Ingatkan daku

Langit biru terbentang luas
Memberikan ketenangan
Mengingatkan aku
Sempurnanya penciptaan langit tidak tercapai dek akal 

Waktu yang telah berlalu
Tidak mungkin diulang kembali 
Mengingatkan aku
Setiap detik dan saat adalah harta yang perlu dihargai

Kasih yang tidak kesampaian
Bersarang di sudut hati
Mengingatkan aku
Perasaan itu bukan di tangan kita

Kehilangan sesuatu yang disayangi
Sementara atau selamanya
Mengingatkan aku
Segalanya hanyalah pinjaman

Kekecewaan dalam kehidupan
Mengingatkan aku
Setiap kejadian dalam hidup
Adalah di luar bidang tadbir kita

Kerana aku 'an-nas' (manusia)
Yakni  bermaksud lupa
Sentiasa ingatkan aku
Jangan biar aku lupa
DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali

Intan Zubaidah bt Mohamad Hatta
Duduk di meja study
27 Januari 2015
11.15pm
*****

“Dan sesungguhnya Kami akan memberikan dugaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (nyawa) dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu mereka yang apabila ditimpakan dengan musibah, mereka mengucapkan;
“Sesungguhnya dari Allah kita datang dan sesungguhnya kepada-Nya jua kita kembali.” 
[Al-Baqarah: 155-156]


post signature post signature

No comments :

Post a Comment