Saturday 26 July 2014

Ramadan Reflection : Carry the light of Ramadan forward

Assalamualaikum...

Hi Incik Bloggie!

Dengan berkumandangnya azan maghrib tadi maka berakhirlah bulan Ramadan bagi tahun 1453H. Alhamdulillah ini merupakan ramadan ke-24 bagiku sejak dilahirkan.

Setiap tahun Ramadan datang dan pergi meninggalkan kita. So, sempena bulan penuh barakah ini, aku terfikir untuk membuat refleksi terhadapnya. Kerana aku bukanlah manusia sempurna, tapi untuk melakukan yg terbaik is part of my responsibility to our Creator. 

This entry is a special compilation of my Ramadan Reflection. I posted these messages on my Facebook, Twitter and Instagram as a daily reminder for myself during Ramadan. It was based on what I saw, learnt, read and felt on that day. Seriously, terasa ia memberi impak dalam mendidik dan memperbaiki diri sendiri.

Day 1: A chance to start over...



Day 2: A month of forgiveness...



Day 3: Apa yg ada di langit dan apa yang ada di bumi, semuanya milik Dia yang satu.



Day 4: To improve internally and externally is man’s responsibility towards himself and towards Creator. Be a strong believer and committed in improving ourselve, life and community. InshaAllah...

Day 5: One of hardest battle is battle against myself; battle against my own desire, ego & stubbornness...

Day 6: "The true joy of breaking fast is not just to be able to eat or drink but to know in your heart that you have indeed fasted, in the true sense of the word; body, mind and soul" 

Day 7:

Day 8: Cry...but in meaningful way


Day 9: Somehow it was not a failure...it was a lesson and turning point to a better me. 

Day 10: Close doors and the illusions that blind you

Day 11: Our relationship with Allah is a love story - Profesor Tariq Ramadhan 

Day 12: Melihat apa yg ingin dilihat, mendengar apa yg ingin didengar, membaca apa yg ingin dibaca, memahami apa yg ingin difahami. #HumanBeing

Day 13: Our relationship with Allah is a love story - Profesor Tariq Ramadhan 

Day 14: Bila berada di puncak, jgn terlalu asyik mendongak ke atas. Sesekali lihat ke bawah, ingat asal usul. Pandai-pandaila jaga diri & bimbing diri sendiri sebelum anda dibimbing dan menjadi pembimbing, ya Intan. 

Day 15: To impress people is hard. Really...somehow it feels like a burden. But...it's easier to impress Allah. So, work hard to impress Allah the almighty, instead of trying to impress people. The best thing is that when you impress Allah, He will open the hearts of good people towards you. 

Day 16: Lihat apa yg kamu ada & orang lain tiada. Lihat apa yang kamu miliki & orang lain tidak miliki...

Day 17: The piece is more beautiful for having been broken

Day 18: Life full with questions. But sometimes the question is more complex than the answer...

Day 19: “Kebebasan yang diberikan kepadamu (apabila diketahui oleh mereka) lebih dekat untuk mententeramkan hati mereka, menjadikan mereka tidak berdukacita, serta menjadikan mereka reda akan apa-apa yang engkau lakukan kepada mereka. Dan (ingatlah) Allah sedia mengetahui setiap yang ada dalam hati kamu. Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Penyabar.” (Surah al-Ahzab 33: 51)

Day 20: Start with Bismillah. End with Alhamdulillah. Patience with SubhanAllah. Promise with InshaAllah. Your life will be blessed by Allah.

Day 21: Kembali kepada asas...Kembali kepada Allah S.W.T.

Day 22: Something bigger...
Something better...
The key point is 'sabr' 

Day 23: All we have is all we need. All we need is the awareness of how blessed we really are.

Day 24: "Jika benar cinta kita kerana Allah, mana mungkin ada marah, dendam dan kecewa…" 
"Kerana itu pujangga sering mengungkapkan, cinta tidak semestinya bersatu. Cinta tidak membelenggu tetapi membebaskan!”

Day 25: Ada kelebihan di setiap kekurangan. Ada kekuatan di setiap kelemahan. Ada sukacita di setiap dukacita. Ada harapan di setiap keraguan. Ada kemudahan di setiap kesulitan. InshaAllah...bila tiba waktunya.

Day 26: Kecantikan seseorang itu terletak pada adab dan akhlaknya.

Day 27 : "Kita hidup dengan apa yang kita dapat tetapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita beri.” Jangan sesekali pernah rasa rugi memberi...niatkan hanya kerana Dia...

Day 28 : ”Three qualities are from patience: not to speak about your misfortune, not to speak about your pain & and not to praise yourself” - Sheikh Sufyan Ath-Thawri 

Day 29 : Reflecting with our heart.
Self reflection is a humbling process. It's essential to find out why you think, say, do certain things...then improve yourself.

Moral of the story, let's back to basic. Back to Allah S.W.T., follow His instructions & jaga hubungan kita denganNya. Allah will handle the rest in our life.

For me, bulan Ramadan ni lebih kepada satu bulan for us to recharge our Iman and checkpoint for preparation nak menghadapi 11 bulan yg mendatang. Let the positive vibe on Ramadan flow to the next 11 months. Carry the light of Ramadan forward. Jangan hanya terkubur dengan Ramadan. Kayu ukurnya adalah pengisian selepas Ramadan itu sendiri. We need to remember, apa yg kita lakukan selama ini adalah kerana Dia semata-mata. 

Semoga Allah S.W.T. menerima Ramadan kita kali ini, walaupun terasa diri ini tidak sempurna melayani kehadirannya. Dan semoga Allah mempertemukan kita dengan Ramadan seterusnya. Ameen...

Ramadan telah melabuhkan tirai, Syawal pula berkunjung tiba. Syawal kembali kepada fitrah, memohon keampunan dari Maha Pencipta, kembali kepadaNya. 

Mohon maaf jika ada yg tersalah silap dalam pengisian yang dicoretkan, mohon ditambah apa yang terkurang dan dibetulkan apa yang salah. Mencoret di sini sekadar untuk peringatan diri sendiri dan semoga bermanfaat juga untuk semua hendaknya. 

Dikesempatan ini juga saya menyusun sepuluh jari dengan rendah hati memohon ampun maaf, segala salah silap yang telah dilakukan secara langsung atau rakaman, secara disedari atau tidak disedari. Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua umat Islam.

Dalam masa yg sama,teruskan berdoa untuk saudara kita di Gaza. Dari jauh kirimkan doa kerana itu yg termampu...

Till we meet again ya Ramadan. Salam lebaran. Salam kemenangan, semoga kita tergolong dalam golongan yg menang!

Wassalam...


post signature post signature

No comments :

Post a Comment