Monday 25 November 2013

Percutian Tumpang!

Assalamualaikum.

Hi Incik Bloggie. 

Alang-alang tengah masa lunch tapi puasa ni moh la kita story sikit. I got something to share with you. In summary I can say it as ‘Sudden Holiday!!!’

Actually, pada awal bulan November yang lepas  aku join satu program CSR yang dianjurkan oleh HQ company aku. Program ni diadakan di Sabah selama 5 hari 4 malam dan lebih kepada ‘eco-tour’ or ‘back to nature tour’ gittewww. Main objective dia adalah nak expose staff  kepada ekosistem hutan hujan tropika dekat Sabah dan ada program tanam-tanam pokok. Itulah objektif utama sebenarnya, tapi bila dah pergi, I feel like WOW!!! Ini boleh dikatakan as holiday, sambil2 membanting tulang support CSR program company. 

Kebetulan company aku keje sekarang ni adalah antara company yang support green technology & environment, so kenalah educate para pekerja dia pasal benda-benda ni. Barulah kami semua ni aware kan. Haa..kelasss kau. Paling menarik program ni gabungan pelbagai negara seperti Jepun (penganjur), US, UK, Singapore, China, Filipina, Myanmar dan pastinya Malaysia. Benda ni jugak yang buat rasa berkobar-kobar nak join CSR program ni. Dapat jugak bergaul dengan orang-orang international.

At first masa sampaikan hajat nak pergi program ni, the one who handle the registration macam erk~~~ ‘kau boleh pergi ke Intan, kena fit tau, kena tough nak join program ni ada panjat2 bukit’. Tanpa fikir banyak terus confident kata kat diri sendiri ‘Yes!!! I can do it’. Ni sebenarnya adalah minat terpendam aku yang tak ramai orang tahu sebab aku jarang nak ambil peluang yang ada. Paling best semua perbelanjaan seperti tiket flight, makan-minum dan penginapan ditanggung. Nice kan, pendek kata rugila kalau lepaskan peluang ni. Alang-alang dah ada habuan di depan mata, terus tangkap ajelah. 

Tup tap tup tap pulak masa tu tau ada pulak satu je lagi tempat kosong dengan lagi 3 orang yg dah registered tu adalah guys, if aku pergi mean I’m the only ‘bunga’ who represent Malaysia’s office. Tetiba baru nak terfikir banyak-banyak kali. Macam takut jer pergi sorang-sorang, macam tak berani jer. Tapi fikir punya fikir, masa ni la nak cabar diri sendiri kan. Haa...lepastu mulalah kisahnya mak & abah risau sebab masa tu diorang ingat aku tengah tak stabil. Actually yes, memang tak stabil masa tu, sebab tu lah aku rasa kena ‘tukar angin’ ‘ubah tempat’ bak kata orang dulu-dulu. So, inilah masanya, dapat pergi ke kepulauan Borneo yang belum pernah jejakkan lagi kaki di sana.  

Jadi aku namakan percutian ini sebagai “Percutian Tumpang!” Pergi sendiri tanpa family, di sponsor, kena mambanting tulang empat kerat dalam masa yang sama enjoy gila. Aku akan bercerita lebih lanjut dari hari ke hari pasal borneo tour aku ni dekat next entry. Aku jarang pergi travel or holiday mana-mana, jadi bila dapat peluang memang excited lebih la cerita dia. Lagi-lagi pergi tempat yang tak pernah pergi. 

Intro1: Budak-budak dengan selamba terjun dari tepi jeti pastu berenang-renang keriangan.
Intro2: Macam cantik jer...macam nice je kalau snap.
Tengok intro je dah mula rindu pemandangan yang menenangkan jiwa kat sana.

Till we meet again in next entry Incik Bloggie.


Wassalam.  

post signature post signature

No comments :

Post a Comment