Thursday 23 July 2015

Mirror Mirror on the Wall

Assalamualaikum...

Hai Incik Bloggie!

Lately I don't really look at myself in the mirror. Yeah of course, I do look at the mirror when I want to put facial cream on my face and shawl. What I mean is, I don't really look carefully at the reflection; myself in the mirror.

It has been awhile, tak duduk depan cermin tenung reflection diri sendiri & muhasabah. Bagi aku lagi berkesan bila muhasabah depan cermin. Sebab terbayang dalam cermin tu 'what I've done before...'. dengan rupa & fizikal yang Allah kurniakan ni.

So tadi duduk depan cermin, look carefully on my reflection. Oh my! Dah ada kedut! Ops! I'm definitely aging! But then, still ada masa untuk membuang masa dengan benda lagha! Face palm!

Kita selalu tengok cermin sebab nak cermin rupa paras luaran kita je kan. Tapi sebenarnya cermin ajaib ni, boleh tolong kita tengok rupa paras dalaman kita jugak.

I have one secret; I used to talk with the mirror. It's just like one of the scene in snow white movie tho!

"Magic mirror on the wall, who is the fairest of them all..."

Ok, tipu jer... Tak adalah macam tu.

My secret is...whenever I feel lost, disappointed, hesitant, or weak I'll look at the mirror on the wall. Then look into my own eyes and said... 'It's ok dear, Allah ada...'. Lepas tu terus senyum lebar! Terus semangat balik! It worked for me. Tak tahulah orang lain. Please do try. Reminder, sila buat anda sorang2 dalam bilik...huhu...


اللَّـهُمَّ كَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِي فَحَسِّنْ خُلُقِي
“AlLahumma kama hassanta khalqi, fa hassin khuluqi.”
Ya Allah sebagaimana Engkau telah cantikkan kejadianku (rupaku), maka cantikkanlah juga akhlakku.
[Hadith Sahih - Riwayat Ahmad dan Ibnu Hibban]

Till we meet again Incik Bloggie!

Wassalam...


post signature post signature

No comments :

Post a Comment